Lönsamhet börjar med engagerade medarbetare
I dagens affärsvärld har HR-frågor, arbetsglädje och välmående på jobbet blivit alltmer centrala. Tidigare betraktades dessa ämnen ofta som “mjuka frågor” som inte direkt påverkade en organisations ekonomiska framgång. Men sanningen är att de faktiskt är kommersiella frågor som har en betydande inverkan på företagets resultat.
Men om engagemanget är lågt leder det till både mer sjukfrånvaro och högre personalomsättning. Detta innebär att engagemanget inte bara påverkar en individs hälsa och välbefinnande, utan också företagets produktivitet, kostnadseffektivitet och lönsamhet.
Låt oss nu prata om kostnaden för lågt engagemang.
Gallups undersökningar visar att lågt engagemang ökar personalomsättningen med 18% för organisationer med hög omsättning och 43% för organisationer med låg omsättning och i genomsnitt kostar personalomsättningen 1,5-2 gånger den anställdes årslön, beroende på befattning och anställningstid.
Men konsekvenserna av lågt engagemang påverkar inte bara dina medarbetare – det påverkar också dina kunder. Team som är mindre produktiva tenderar att missa deadlines och leverera sämre resultat. Och vad leder det till för kostnader? Om vi säger så här, dålig kundservice är dyrt. Dessutom är det fem gånger dyrare att skaffa en ny kund än att behålla en befintlig kund.
I slutändan vill du ha engagerade och glada medarbetare eftersom det även leder till kunder som spenderar mer hos ditt företag, över en längre tid.
Så hur kan vi då se till att våra medarbetare trivs på jobbet?
Att öka arbetsglädjen är en av dina bästa strategier för att behålla dina bästa talanger och kunder. När en medarbetare är nöjd och tillfreds på jobbet så blir man oftast mer lojal till sin arbetsgivare, och företaget som helhet. Det leder då till ökad motivation och lägre personalomsättning.
Så hur kan vi se till att våra medarbetare trivs på jobbet? Medarbetaren behöver:
- uppleva att arbetet är meningsfullt och leder till ett resultat.
- ha frihet att lösa arbetsuppgifterna på eget sätt.
- få använda sina egna kompetenser och färdigheter.
- få kontinuerlig feedback för att förstå vad hen gör bra och vad hen kan utveckla.
Författare: Charlotta Granström, Customer Success Manager, Winningtemp.
Andra inlägg som kan intressera dig
Ledarutveckling som ger full effekt
Vi på HejEngagemang befinner oss i bryggan mellan evidensstark forskning och hur man som organisation kan göra verkstad av all kunskap som finns kring engagerade, välmående och framgångsrika organisationer. Vi sätter stor stolthet i att bidra till effekt på riktigt.
Läs mer»HRnytt blir Mediapartner till Personal & Chef 2025!
Personal & Chef, en ledande mötesplats och mässa för professionella inom HR och ledarskap, och HRnytt, en framstående digital nyhetssajt, meddelar idag att de ingått ett strategiskt partnerskap för att vidareutveckla och stärka varandra. Detta samarbete syftar till att skapa nya möjligheter och förbättra upplevelsen för mässans besökare och utställare.
Läs mer»Rekomo – ny Partner för hållbar co-working!
Easyfairs Nordic, en ledande aktör inom mässindustrin som producerar framstående B2B- och B2C-mässor, meddelar stolt sitt partnerskap med Rekomo, en pionjär inom återvunna och prisvärda kontorsmöbler sedan 1992. Detta samarbete syftar till att erbjuda en unik co-working-yta för besökare på mässan Ekonomi & Företag, vilket kommer att möjliggöra för besökarna att arbeta effektivt och bekvämt samtidigt som de njuter av mässupplevelsen i en hållbar miljö.
Läs mer»