De bästa talangerna söker sig till de mest attraktiva jobben och företagen. Därför är det så viktigt att du som arbetsgivare bygger en strategi som stärker ert varumärke som en bra arbetsplats. Här är några tankar om vad du bör tänka på när du utvecklar er strategi.
Som arbetsgivare vill du naturligtvis att de bästa talangerna söker jobb hos dig. Det kan du säkerställa genom att utveckla en bra arbetsgivarstrategi. Och inte nog med att de bästa människorna söker sig till ditt företag – en genomtänkt strategi gör också att medarbetarna trivs bättre, vilket i sin tur leder till att de stannar längre. Högre medarbetarnöjdhet och lägre personalomsättning gynnar alla, så låt oss titta på några saker du bör tänka på när du utvecklar er strategi.
Fyra saker du bör komma ihåg när du utvecklar en arbetsgivarstrategi
Kultur
Bygg en kultur där medarbetarna trivs, är engagerade och känner att de betyder något. När de anställda har det riktigt bra blir de era ambassadörer och hjälper till att sprida ordet om att företaget är en bra plats att arbeta på.
Lön
Lön är inte det viktigaste när det gäller att attrahera och behålla talanger, men det är ändå viktigt att medarbetarna känner att de får den lön de förtjänar. Lön kan alltså vara ett verktyg för att få människor att känna sig sedda och uppskattade.
Medarbetarnas frihet
Ni har kanske vissa fasta processer och rutiner i ert företag, men det är klokt att låta medarbetarna ha frihet att lösa sina uppgifter på det sätt som passar dem bäst. Självklart måste det ske inom rimliga gränser och utan att det påverkar samarbetet med kollegor negativt, men det är viktigt att komma ihåg att arbete inte är ”one size fits all.”
Verktyg och system
Se till att göra de delar av medarbetarnas arbetsdag som inte är direkt kopplade till deras arbetsuppgifter så enkla som möjligt. Arbeta med digitala verktyg som förenklar saker som till exempel frågor kring rutiner, riktlinjer eller semesteransökningar.
Det handlar lika mycket om att behålla som att attrahera talanger
Detta var en mycket kort introduktion till arbetsgivarstrategi, men det kan inte understrykas nog: det är otroligt viktigt att utveckla en bra strategi. Att ert företag både attraherar och behåller de bästa talangerna betyder att ni har gjort något rätt – ni har byggt en plats där människor trivs, växer och känner sig trygga.
Missa inte att Huma föreläser om just detta under en frukostföreläsning på mässan den 5 februari.
Vill du veta mer om Huma? Läs mer på deras hemsida!