Så blir du en vinnare i AI-revolutionen
Livet handlar om tålamod. När jag växte upp i arbetarkommunen Timrå på 90-talet spelade jag datorspelet Doom och tittade storögt på futuristiska Hollywoodfilmer som Minority Report och Bladerunner. De gläntade på dörren till en alternativ verklighet där skillnaden mellan människa och robot hade suddats ut. Men de hade även en annan sak gemensamt: de utspelade sig 30 år framåt i tiden. Det är knappast någon tillfällighet. I dag har jag insett att det ofta tar just 30 år att förändra världen.
2001 släppte den franska electro-duon Daft Punk generationshiten ”Harder, Better, Faster, Stronger”. Vi hade precis överlevt milleniumskiftet och nu var det gasen i botten som gällde. Nya tekniska innovationer hjälpte oss att göra allt lite snabbare och billigare. Två decennier senare har vi byggt ett prestationssamhälle där produktivitet och effektivitet är våra ledstjärnor. AI-revolutionen har precis brutit ut. Världen automatiseras i realtid framför våra ögon, samtidigt som ekorrhjulet snurrar allt snabbare för de som försöker att hänga med. Jobb och fritid har smält samman och blivit ett. Vi har förvandlats till uppstressade cyborgs, men vad är det egentligen vi har så bråttom till? Mer doomscrollande på Instagram och TikTok? Handla mer på Shein? Spela mer Roblox? Titta mer på Netflix? De nya möjligheterna har lett till nya beroenden. Harder, Better, Faster, Stronger! Så länge jag bara behöver klicka.
Paradigmskiften tar 30 år
Pandemin fick oss att ifrågasätta ekorrhjulet. Somliga lyckades till och med fly det genom att åberopa vänskap och kärlek framför framgång och självförverkligande. Men för de flesta är människans otålighet och besatthet av omedelbar förändring desto svårare att sudda ut. Ett sätt är att utveckla sitt kritiska tänkande och ta ett steg tillbaka för att kunna se helheten. Och då kommer du att se att världen styrs av förändringar i värderingar, övertygelser och beteenden. Det är där paradigmskiften kommer in i bilden. Nya idéer som till slut ses som en accepterad standard av den stora massan. Nyckeln? Överbevisa skeptikerna – och vänta tills de mest nitiska dör. Den processen tar ofta 30 år. Jag chansar inte nu. Det finns faktiskt biologiska, historiska och sociologiska bevis som tyder på att det tar tre decennier att genomföra större förändringar – sådana som kan förändra världen.
”The Metaverse”, där vår fysiska och digitala verklighet sömlöst ska smälta samman till ett med hjälp av AR/VR-teknik, är ett lysande exempel. Begreppet myntades 1992 av författaren Neal Stephenson. 30 år senare satsade Metas vd Mark Zuckerberg 140 miljarder kronor för att vara den som formar hur vi lever våra liv i framtiden. Samtidigt som en undersökning från Samsung visade att 160 000 svenskar vill leva i metaversum HELA TIDEN.
AI-evangelisterna bygger fejkimperium
Men det var ifjol. Årets paradigmskifte stavas AI-revolutionen. Tack vare nya AI-verktyg som Midjourney och Gen 2 kan plötsligt vem som helst som kan stava bli designer och Jonas Åkerlund. Men det är egentligen inte någonting nytt. Redan på 90-talet skapade AI-bildgeneratorn ”Aaron” rubriker, men inte i närheten av det genomslag som datorn ”Chess Genius” fick när hen besegrade schackmästaren Garry Kasparov 1992. Om vi återigen spolar fram bandet tre decennier kan vi se hur AI-evangelisterna bygger sina fejkimperium på Twitter genom att tipsa om nya tjänster och knep som gör dig till en vinnare i AI-revolutionen: ”How to use ChatGPT to earn $3000/month. And it’s not difficult at all. Here are 5 ways to do it.”
Jag har en annan bild av hur du blir en vinnare i AI-revolutionen – och den kommer jag att måla upp den 27 september när jag inleder Personal & Chef på Kistamässan. Då får du konkreta tips på hur du utvecklar framtidens superkrafter: Kreativitet, kritiskt tänkande, empati och din kommunikationsförmåga. Det är ett tag kvar, men kom ihåg: Tålamod vinner i längden.
Nicklas Hermansson, grundare NomoFomo
Kort bio:
Nicklas Hermansson är chefredaktör för NomoFomo som via nyhetsbrev, podd och föreläsningar kurerar och analyserar nyheter, trender och innovationer som formar framtiden. Hans nyhetsbrev NomoFomo Insights ger dig nya spaningar varje vecka och prisades i höstas som en av Sveriges främsta tidskrifter.
Foto: Sara Rossi