På Personal & Chef 2026 kommer du att få se Helena Schiller och Fredrik Nilsson från HejEngagemang på scen. De kommer att prata om två ämnen som ligger dem varmt om hjärtat, nämligen beteenden och feedback. Med forskningen i ryggen och vardagen som utgångspunkt visar de hur små beteendeförändringar kan skapa stora resultat, både för människor och organisationer.
Hej Helena och Fredrik! Ni föreläser om beteenden, engagemang och feedback – varför just de ämnena?
Helena: För att allt börjar (och för den delen slutar) med beteenden. Det är så lätt att prata om värderingar, kultur och mål – men i slutändan är det vad vi faktiskt gör som spelar roll. Genom att förstå och påverka våra beteenden kan vi bygga både engagemang och välmående, på riktigt.
Fredrik: Och feedback är det som håller beteendeförändringen vid liv. Det är det som gör att vi både som människor och organisation faktiskt utvecklas. Vi behöver tydliggöra vad som funkar och vad som inte gör det. Annars kommer vi aldrig kunna lära oss något, tänka nytt och utvecklas.
Ni pratar båda om utveckling och beteenden, men OBM, Organizational Behaviour Management. Vad betyder det egentligen i praktiken?
Helena: OBM är ett teoretiskt ramverk som handlar om att använda vetenskapen bakom mänskligt beteende som strategi i arbetslivet. Istället för att försöka motivera medarbetare till att prestera på olika sätt så fokuserar man på att skapa förutsättningar som gör det lätt att göra rätt, och svårt att göra fel. Det är väldigt konkret, vilket jag tror många längtar efter i dagens arbetsliv.
Fredrik: Ja, det är som att vi sätter verktyg i händerna på ledare och medarbetare så att de faktiskt kan påverka sin egen arbetsmiljö. OBM gör ledarskapet mer mänskligt och mer effektivt på samma gång. Alltså man får förståelse för hur vi människor fungerar och hur man genom OBM enkelt kan stötta medarbetare i rätt riktning.
Fredrik, din föreläsning heter Feedback – käftsmäll eller present? Vad menar du med det?
Fredrik: Feedback känns ofta ganska obekvämt, både när det handlar om att ge feedback och att få. Både positiv och negativ. Men så behöver det inte vara! När vi lär oss att ge feedback på ett tydligt och respektfullt sätt blir det ett av våra starkaste verktyg för lärande och goda arbetsrelationer. Vi vill visa hur man kan sortera sin feedback – så att den landar som en gåva, inte en käftsmäll.
Och Helena, din föreläsning handlar om Beteenden som strategi för engagemang. Hur hänger det ihop med feedback?
Helena: Feedback är ju faktiskt själva bränslet i en beteendeförändring. Om vi inte vet vad vi gör bra eller vad vi kan förbättra, kan vi heller inte utvecklas. Det jag vill visa är hur man kan jobba strategiskt med beteenden – inte som ett projekt, utan som en del av kulturen. Det är först då som engagemanget blir hållbart. Det vill säga, vi kan prestera och må bra samtidigt.
Vad hoppas ni att publiken tar med sig från era föreläsningar?
Helena: Att det går att förändra ganska mycket med små steg. Om man kan fokusera och ta ett steg i taget genom att förändra någonting litet, så kommer man också att få se en förändring. Det handlar inte om några stora omorganisationer eller helt nya arbetssätt, utan om att se och påverka det vi gör varje dag.
Fredrik: Och att feedback inte ska kännas farligt eller obehagligt – utan som en naturlig del i människans och organisationens utveckling. När man väl förstår hur man gör det rätt, öppnas en helt ny värld av samarbete och utveckling.
Till sist – varför ska man inte missa era föreläsningar på mässan?
Fredrik: För att du kommer att gå därifrån med mer än bara nya insikter, du kommer även att ta med dig konkreta verktyg som du kan använda direkt, oavsett om du är chef, HR eller medarbetare.
Helena: Och för att vi lovar både igenkänning, skratt och inspiration. Det blir en blandning av forskning, vardag och en rejäl dos mänsklighet.
Fredrik: Plus att vi verkligen tror på det vi pratar om! Och det tror vi märks.
Vill du veta mer om HejEngagemang? Läs mer på deras hemsida!