Jag heter Emma Egnell och är vd för HejEngagemang. Varje vecka träffar vi chefer, HR-specialister och ledare från både offentliga och privata verksamheter i hela Sverige. De söker alla svar på samma frågor: Hur skapar vi engagemang, trygghet, riktning och ork – i ett arbetsliv som förändras och ställer nya krav både på människorna och på våra verktyg.
Jag ser att det är mycket som händer just nu. Vi både förändras, förflyttas, och förbättras på samma gång. Tänkte jag skulle ge mig på att summera några av de utvecklingstrender vi ser inom ledarskap, medarbetarskap, kommunikation och välmående. Dessa trender är även goda skäl att boka er biljett till Personal & Chef 2026.
1. LEDARSKAP – Trygghet är på modet
Tidigare hyllade vi det direkta och modiga ledarskapet i större utsträckning. I dag riktas strålkastarljuset mot något annat. Det är de ledare som bygger psykologisk trygghet som lyckas skapa förflyttning.
Trygghet handlar inte enbart om att vara snäll. Det handlar om att vara tydlig, närvarande och konsekvent. Att kunna stå kvar i svåra samtal. Att visa mänsklighet när det blåser. Att skapa ramar där människor vågar tänka själva, göra fel, säga emot och ta ansvar.
Ledare som lyckas nu är inte de som alltid har svaren, utan de som bygger tillit i sina team och därigenom får tillgång till andras klokhet. Det gäller att ha de nyfikna frågorna!
2. MEDARBETARSKAP – Delaktighet är grunden, inte en bonus
Många organisationer vill att medarbetare ska ta större ansvar. Men ansvar kommer inte ur vakuum. Det föds ur en delaktighet och en dialog. En dialog där organisationen har förmågan att skapa gemensamhet och sammanhang.
Allt fler företag går nu från “information” till “kommunikation”. Från envägskommunikation till samskapande. Medarbetarskap blir inte längre ett oidentifierat ideal, utan ett konkret arbetssätt med konkreta beteenden som följd.
Det innebär att skapa arenor där medarbetare får förstå helheten, bidra i processer, göra sin röst hörd innan beslut fattas och känna att deras kompetens efterfrågas – inte bara hanteras.
Jag ser att organisationer som lyckas skapa delaktighet får i gengäld engagemang, ansvarstagande och idéer som annars hade förblivit outtalade.
3. KOMMUNIKATION – Medarbetarkommunikation som strategiskt verktyg
Vi drunknar i information och törstar samtidigt efter mening. Kommunikation i dagens arbetsliv handlar inte om att NÅ UT – utan om att NÅ IN i människorna för att skapa riktning, kontext och tillit. Det heter trots allt INformation, inte UTformation,
eller hur 😉
Det räcker inte längre med att kommunicera vad som sker. Människor vill förstå varför det sker och vad det betyder för dem. Och framför allt vill de vara medskapare av hur:et.
Företag som lyckas nu ser den interna kommunikationen som en del av ledarskapet och verksamheten, inte som en stödprocess. De vågar prata om det som är svårt, lyssnar aktivt med intentionen att förstå och bygger dialog snarare än att ”sända”. Det ger bättre förankring, minskar motstånd och stärker känslan av gemenskap. De som får extra fina effekter just nu är även de som vågar prioritera de olika interna målgrupperna. Kommunicerar du med alla hela tiden, kommunicerar du till slut inte med någon.
4. VÄLMÅENDE – Välmående är inte enbart en individfråga
Vi har länge talat om stress, balans och återhämtning. Men det är först nu som diskussionen skiftar från individ till system. Från den enskilde medarbetaren till organisationen. Hållbarhet är och kommer vara på tapeten länge. Hållbart ledarskap, hållbara medarbetare, hållbara resultat för en hållbar värld och ett hållbart samhälle.
Framgångsrika organisationer 2026 arbetar inte med fler friskvårdsaktiviteter. De arbetar med strukturer. Tydliga mål. Rimliga resurser. Pauser som respekteras. Och kulturer där återhämtning ses som en investering och inte som en kostnad.
Människor som mår bättre och får chans att vila och återhämta sig både i och utanför arbetet presterar bättre. De tänker klarare, samarbetar bättre och håller längre. Det vet vi. Ändå är det fortfarande alldeles för få arbetsplatser som ger plats för återhämtning innan människor går in i väggen.
MEN – Nu börjar det skifta.
Därför ska du komma till Personal & Chef 2026
Vi på HejEngagemang är stolta över att vara huvudpartner till mässan – för andra året i rad. Förra året blev vårt scenprogram det mest välbesökta på hela mässan. Höga betyg i utvärderingen och ett tydligt sug efter fler samtal som berör, konkretiserar och gör skillnad.
I år tar vi det ett steg längre. Vi har återigen en egen scen mitt i mässans hjärta. Den rymmer 400 personer – och programmet samlar forskare, ledare, praktiker och samhällsaktörer som alla delar ett gemensamt fokus:
Hur bygger vi ett mer engagerat och välmående arbetsliv?
Vi lovar konkreta verktyg, ärliga reflektioner, ny forskning – och en och annan oväntad vinkel. Vi hoppas att vi ses där!
Med vänlig hälsning,
Emma Egnell
Vd, HejEngagemang
Vill du veta mer om HejEngagemang? Läs mer på deras hemsida!