Nöjdare medarbetare: Här är förmånerna som toppar önskelistan

Hur kan du som arbetsgivare göra dina medarbetare nöjdare? Och vilka förmåner kan du locka med för att attrahera de allra bästa talangerna på marknaden? När Benify genomförde en omfattande förmånsundersökning, där 32 000 anställda fick svara, stod det klart att ett stort utbud av förmåner är vägen till medarbetarnas hjärta.

Olika trender beroende på tid och stora skillnader mellan branscher och generationer, är vad som kännetecknat de solida medarbetarundersökningar som Benify har genomfört de senaste åren. Att en stark företagskultur är en framgångsfaktor för att säkerställa nöjda och glada medarbetare, är sedan tidigare känt.

Friskvården är alltid populär
Vilka personalförmåner som står på önskelistan, däremot, kan variera beroende på vilken bransch man verkar i eller hur gammal man är. Hälsa är dock en förmån som står sig stark i alla år, och självklart gör friskvårdsbidraget sitt för att öka populariteten. Men friskvården hamnar inte på önskelistan – kanske eftersom det är något de flesta företag och organisationer redan investerar i.

När Benify genomförde sin senaste undersökning, resulterade det i rapporten Framtidens arbetsliv. Stort fokus här är på vilka förmåner som medarbetarna uppskattar mest i tider av pandemi, samt vad man förväntar sig av det framtida arbetslivet.

Med det sagt, vilka förmåner ska du som arbetsgivare satsa på under och bortom pandemin, för att göra dina medarbetare (ännu) nöjdare? Faktum är att på en skala 1-10, anger de tillfrågade i undersökningen en nöjdhet kring sina nuvarande förmåner på 6,3. Genom att lyssna och tillgodose dina medarbetares önskelista – kan du öka nöjdheten ännu mer.

Förmånerna som toppar önskelistan – det som medarbetarna vill ha

1. Rabatter för privat konsumtion
Allra högst upp på önskelistan över förmåner som medarbetarna önskar att deras arbetsgivare kunde erbjuda dem, är rabatter för privat konsumtion. Att kunna välja själv ur ett stort sortiment och att dessutom kunna köpa det med förmånliga rabatter, är ett sätt för dig som företag eller organisation att bygga ett starkare arbetsgivarvarumärke.

2. Finansiella förmåner
Bonus, vinstdelning eller aktier ingår i den här kategorin, som alltså 22% av de tillfrågade anger att de önskar att deras arbetsgivare erbjöd dem som förmån. Att många tänker och funderar kring sin privatekonomi är inget undantag när elpriserna och bensinpriserna har skjutit i höjden, och inflationen gör sitt därtill. Svenska Dagbladets Näringsliv skriver bland annat om osäkra ekonomiska utsikter för 2022.

3. Förtäringsförmåner
Lunchförmåner, som exempelvis ett laddningsbart kort som medarbetaren kan betala med på lunchrestauranger, är en förmån som du som arbetsgivare kan erbjuda i form av ett nettolöneavdrag. Fördelen för medarbetaren är bland annat att nettolöneavdraget är smidigt och transparent. För dig som arbetsgivare innebär det ett stort plus i kanten då du visar dig generös som arbetsgivare – det i sig resulterar också i ett starkare arbetsgivarvarumärke.

4. Transport
Cykelförmåner, leasingbil eller kostnad för kollektivtrafik – allt detta kan du som arbetsgivare erbjuda som personalförmån. En förmånscykel är ett fantastiskt sätt att uppmuntra medarbetarna till en sundare och mer klimatsmart vardag.

5. Kompetensutveckling
Vem vill inte att ens arbetsgivare ska investera i ens egen utveckling? Genom att erbjuda dina medarbetare möjligheten till kompetensutveckling, får du dem att frodas. Det är dessutom till gagn för er som företag eller organisation, att kunna nyttja nya färdigheter och kunskaper. Hur vet man vilka behov av utveckling varje medarbetare har? Jo, som uttryckt i HR-bloggen: ”Individens behov av kompetensutveckling kartläggs i praktiken bäst genom medarbetarsamtalet. Här gäller det att matcha medarbetarens egna intressen med organisationens behov.”

Så, vad väntar du på? Sätt upp kompetensutveckling på agendan för nästa medarbetarsamtal redan nu.

Benify
Scroll to Top