Self-service inom HR – vad innebär det?

Fenomenet self-service, eller med ett svenskt begrepp självbetjäning, är en tydligt växande trend –och HR-området är långt ifrån ett undantag. Men vad innebär self-service inom HR egentligen? Hur funkar det mer konkret? Och vilka fördelar finns det med att släppa in medarbetare och chefer i (väl valda delar av) HR-systemet? Tillsammans med Linda Tesell, Product Manager för HR-systemet Flex HRM Employee, djupdyker vi i ämnet self-service inom HR.

Vad menar vi egentligen när vi pratar om self service inom HR?

– Kort förklarat handlar det om att ge medarbetare möjlighet att på egen hand utföra uppgifter eller hitta information som rör dem själva – snabbt och enkelt och utan att någon annan behöver agera mellanhand. I de flesta moderna HR-system kan medarbetarna till exempel själva komma åt och uppdatera adresser, telefonnummer, vem som ska stå som närmast anhörig och så vidare, säger Linda Tesell och tillägger:

– Self-service täcker dock in mycket mer än så och kan användas för en mängd olika saker som traditionellt sett varit reserverade för lön och HR. Det är heller inget som bara är till för medarbetarna utan det kan även rikta sig till chefer och team leaders.

Scroll to Top