Hyr begagnat istället för att köpa nytt! Lär dig om fördelarna

Att leasa eller hyra dina kontorsmöbler är ett av de mest miljövänliga valen du kan göra när det kommer till din kontorsinredning. Detta för att möblerna kan cirkuleras från och till en annan verksamhet, så länge de är funktionella. Idag är vår erfarenhet att många företag som flyttar slänger möblerna istället för att sälja dem vidare, trots att fördelarna är många: miljömässiga, ekonomiska och praktiska.

Förhoppningsvis är vi påväg in i en tid där vi sätter ett större värde på våra möbler än vad vi gör idag. Genom att hyra eller leasa begagnade kontorsmöbler kan verksamheten anpassa hur länge ni använder möblerna till längden på hyreskontraktet. Kanske sitter ni i tillfälliga lokaler, i projektkontor? Det går även att hyra på kort tid.

Verksamheter leasar idag, utan att blinka, saker som skrivare, kaffemaskin, bilar, och all form av elektronik. Varför är det så självklart att göra det, men inte lika självklart att leasa möbler? Istället köper vi hela tiden nytt. Svenska kontor köper årligen nya möbler för cirka 5,7 miljarder (SCB, 2019). Vi köper alltså nya möbler innan vi hinner slita ut de gamla.

Om verksamheten hyr begagnade möbler istället för att köpa nya behöver ni inte sitta på en specialbeställd möbel för tusentals kronor, som kanske var jättesnygg men visade sig vara obekväm. Eller har behoven i verksamheten förändrats över tid? Då finns möjligheten att byta ut möbler och såklart lägga till. Ni kanske även blivit fler i företaget?

När en hyr begagnade möbler blir månadskostnaderna fasta och verksamhetens kapital behöver inte bindas upp. Detta istället för att för att investera miljoner på nyproducerade möbler, som en dessutom ska ta ansvar för när verksamheten inte längre har behov av dem.

Författare: Therese Kockum, marknadsansvarig, Rekomo.

Rekomo
Scroll to Top