Friska ögon på HR-utmaningarna för dagens företag

Jag tog en fika med en av våra HCM-konsulter för att höra vad som finns i hennes huvud och vad hon möter ute hos sina kunder. Jennifer Hallel har trots sina relativt unga år redan skaffat sig en rad erfarenheter från HCM-området. Det har gett värdefulla kunskaper och insikter i hur HR-arbete bedrivs och vari utmaningarna består.

Vad fick dig att söka en roll som HCM-konsult?
-Just HCM-området är för mig den perfekta kombinationen av de mjuka aspekterna i att arbeta med personal och utveckling tillsammans med vad dagens digitala verktyg kan ge. Sen är det ju extra stimulerande att vara med under en period där HR nu verkligen är på väg att bli så centralt i företagens ledningsfunktion. Jag gillar att det har blivit så affärsnära, säger Jennifer.

Nämn några intryck av vad du möter ute hos kunder
-Många avskräcks inför att ta det första steget emot en digitalisering. Jag upplever att många ser det som jättestort och komplext. Med dagens lösningar behöver det faktiskt inte vara så svårt. Man kan ta små steg framåt och ändå uppnå tydliga effekter. Här har molnlösningar också sänkt insteget. Det behöver inte längre betyda att starta stora och ohanterliga IT-projekt utan nu kan verksamheten driva det i sin takt och växa efter behoven, fortsätter Jennifer.

-Sen, i och med GDPR var det många som fick upp ögonen för hur ostrukturerat och osäkert man hanterade sin personaldata. Många fick nog kalla fötter”, säger Jennifer och ler.

Hux flux jobbar vi på distans

-Och nu då såklart, blev det så tydligt i och med Covid-19. Många fick hux flux börja arbeta på distans. Nu blev ju de digitala verktygen helt nödvändiga för att verksamheterna skulle fortsätta fungera. Och det gäller ju även i personalfrågorna. Hur följer vi upp mål, hur går lönerevisionen till osv. Med bra digitala verktyg går det faktiskt utmärkt att sköta mycket online. Jag tror att efter ”Coronaeländet” så kommer det vara helt naturligt att fortsätta med arbete på distans. Det här blev något av en katalysator för de digitala arbetssätten.

Jag frågar om hur Jennifer tänker kring hur HR bättre än i dag kan skapa engagemang hos våra medarbetare. Många upplever kanske sin arbetsgivare och sin arbetsplats som något anonymt och otydligt.

-Ja, här har verkligen de nya verktygen skapat helt andra möjligheter att ge en tydlig upplevelse av vad det innebär att vara en del av en organisation. När jag redan från rekryteringsprocessen kan uppleva att kontaktytorna känns enkla och självklara. När jag erbjuds en tydlig och överskådlig on-boarding och om jag hela tiden kan se vilka möjligheter jag har till lärande och utveckling; ja då tror jag att de flesta lockas med och känner energi och engagemang. Nu är det inte bara HCM utan vi talar nu också om HXM Human Experience Management”, avslutar Jennifer.

Jennifer är en av CGI:s konsulter som gärna talar mer med er om detta och mycket annat inom HR, HCM och HXM.

Text: Maria Svedin, Director Business Development, CGI

Scroll to Top